Monday, September 19, 2011

Dasar Pakatan VS Barisan Nasional



PAS menyukat semua urusan dgn wang ringgit sampaikan urusan beg tangan Rosmah pun jadi isu. Sedangkan UMNO menyukat urusan menggunakan polisi yg boleh di gunakan sepanjang zaman dan sbg warisan. Itulah sbb DAP mahu memerintah sbb dia tahu ttg itu dan mahu mengubah polisi2 berkenaan utk kepentingan mereka. Siapakah yg mahu melindungan kepentingan kita dan sultan kita nanti bila PR memerintah? PAS? Isu azan pun tak mampu nak lawan balik. Anwar? Nasib diapun belum tentu. LGE? Tentu nasib Sultan kita jadi macam Singapore. Melukut di Tepi Gantang jer.

Tahukah mengapa Jepun, Itali, Perancis mampu utk tidak menggunakan bahasa Inggeris. Siapakah mereka dan di manakah kedudukan mereka di dlm peta dunia. Itulah perbezaannya. Saiz Negara, sumber pendapatan serta sejarah adalah antara faktor penyumbang kenapa mereka tidak mahu menggunakan bahasa Inggeris. Malaysia menggunakan Bahasa Inggeris kerana kita amat kecil dan sedang beralih pegangan ekonomi. Mungkin kamu tidak faham, tetapi cuba kamu bayangkan, berapa ramaikah nisbah manusia yg boleh berbahasa Melayu dlm dunia ni dan bandingkan dgn nisbah mereka yg boleh berbahasa Perancis dan Italy dlm dunia. Jumlah penduduk sahaja sudah memadai utk kita bandingkan. Di situ sahaja kamu boleh faham bahawa blok dagangan mereka adalah lebih besar, lebih berkuasa dan tidak memerlukan penggantungan kpd faktor luar dan bahasa Inggeris. Sedangkan kita adalah sebaliknya.

Kalau Nik Aziz pulak mungkin dia boleh menggunakan loghat Kelantan semasa berhujah dlm blok dagangan APEC, kecurangan Singapura dlm ASEAN, Blok Dagangan G6, Blok Dagangan EU yg menahan kemasukan perdaganan Asia serta jaminan keuntungan negara2 Eropah, Pengasingan Turki dari Blok dagangan Eropah, Keuntungan dan kerugian ASIA, Fungsi LIMA serta ekonomi terbitan darinya etc. Nak harap Anwar, faktor kejatuhan matawang akibat manipulasi matawang dahulu sahaja sudah membuktikan Anwar tidak memperdulikan nasib org Melayu sbb pada waktu beliau jadi menteri kewanganlah, paling ramai org Melayu bangkrap, muflis dan miskin!
Itulah bezanya pemikiran micro dan pemikiran macro... Bukan sekadar akhirat yg di timbang, duniapun perlu juga. Dua2 perlu seimbang.
Allahualam.

No comments:

Post a Comment