Tuesday, September 27, 2011

ISU HUDUD: PEMIMPIN PAKATAN PEMBANGKANG DIARAH TUTUP MULUT

Tahniah Nik Aziz kerana berjaya mencetuskan polemik politik terbaru dalam Pakatan Pembangkang sehingga menyebabkan arahan TUTUP MULUT terpaksa dikeluarkan oleh ketiga-tiga Setiausaha komponen Pakatan Pembangkang. Ini bertujuan supaya tidak keluarnya kenyataan yang bermacam-macam sehingga menyebabkan hubungan mereka tergugat.

Akibat daripada penangan Nik Aziz juga menyebabkan Pakatan Pembangkang akan mengadakan Mesyuarat Tergembar pada Rabu ini bagi membincangkan isu hudud yang kini menghantui hubungan mereka. Sama ada PAS akan kekal dalam Pakatan Pembangkang atau tidak bergantung kepada pembelaan Nik Aziz, orang yang bertanggungjawab mencetuskan masalah ini. Mesyuarat Rabu ini akan dipengerusikan oleh Anwar Ibrahim.

Menjadi kebiasaan Pakatan Pembangkang, tidur sebantal dan sekatil tetapi mimpi lain-lain. Inilah yang membuatkan ketiga-tiga Setiausaha Agung, PAS, PKR dan DAP mengeluarkan arahan supaya semua pemimpin Pakatan Pembangkang diminta Tutup Mulut bagi mengelak ia merebak di luar kawalan dalam perjumpaan singkat di Kuala Lumpur tengahari tadi.

Pengumuman mengenai arahan berkenaan dibuat oleh Setiausaha Agung PAS Datuk Mustapha Ali.Hadir sama Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution dan Ketua Pemuda DAP Anthony Loke yang mewakili Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.

Keadaan menjadi kecoh dan menjadi lebih parah apabila Karpal Singh mengamuk agar mayatnya dilangkah terlebih dahulu sekiranya PAS mahu melaksanakan hukum hudud dan Lim Guan Eng menyatakan semua barisan pimpinan DAP Pusat akan meletak jawatan sekiranya hudud itu menjadi sebahagian dalam agenda Pakatan Pembangkang.

Biarpun Nik Aziz tetap dengan pendiriannya sambil berkata “bye-bye jika DAP tidak setuju perlaksanaan hukum hudud”, Setiausaha Agung PAS, Mustapha telah mengeluarkan arahan bahawa kenyataan Nik Aziz itu hanya termaktub pada peringkat negeri sahaja. Ini bertujuan menjaga hubungan PAS dengan DAP yang kini kelihatan seperti retak menanti belah.

Menjadi kebiasaan bagi Pakatan Pembangkang yang cuba menutup salah di kalangan ahli parti walaupun ianya telah ternyata benar melalui beberapa kenyataan pedas. Seperti biasa, mereka akan menyalahkan media dan wartawan yang sengaja memperbesarkan isu ini sambil menegaskan Pakatan Pembangkang mengamalkan demokrasi.

Sekiranya mengamalkan demokrasi, mengapa pula semua pemimpin Pakatan Pembangkang diarahkan tutup mulut dalam isu hudud ini? Bagi menceritakan lakonan mereka bahawa isu ini sengaja ditimbulkan media, maka mereka bertiga ini telah beraksi juga secara lakonan sambil menggenggam tangan sebagai tanda perpaduan.

P/S: DEMOKRASI KE KALAU DISURUH TUTUP MULUT?? DIMANA HAK2 UNTUK BERSUARA YANG DILAUNG LAUNGKN SELAMA NI.

No comments:

Post a Comment